Koncert na Nowym Mieście: Śródmiejskie kolędowanie 2023
Claudio Monteverdi - Magnificat a 6
Mateo Flecha - La Bomba
oraz kolędy a cappella
Zespół Muzyki Dawnej La Tempesta
Jakub Burzyński - dyrygent
Chór Kameralny "In Laetitia"
Beata Kozyra-Paulska - dyrygent
28 grudnia 2023 r. (czwartek), godz. 19.30
Kościół Nawiedzenia NMP na Nowym Mieście w Warszawie,
ul. Przyrynek 2
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa Dzielnica Śródmieście
Organizator: Stowarzyszenie „In Laetitia”
www.InLaetitia.pl
****************
PROGRAM
Część 1
1. Gdy się Chrystus narodził, polska parafraza hymnu
„In Natali Domini” z XVI w.
2. Wesołą nowinę bracia słuchajcie, muzyka Józef Wygrzewalski (oprac. Piotr Pałka), tekst autor nieznany
3. Bracia, patrzcie jeno, melodia wg „Śpiewnik Kościelny” ks. Jana Siedleckiego (oprac. Daniel Kusz OP),
tekst Franciszek Karpiński
4. Zaśnij, dziecino, muzyka Antoni Uruski, tekst Franciszek Ryling
5. W dzień Bożego Narodzenia, muzyka Feliks Szumlański
(oprac. Włodzimierz Sołtysik), tekst: autor nieznany
6. Lulajże, Jezuniu, tradycyjna melodia polska
(oprac. Daniel Synowiec), tekst: autor nieznany
7. Przystąpmy do szopy, muzyka: kompozytor nieznany
(oprac. Włodzimierz Sołtysik), tekst: autor nieznany
8. Jezusek czuwa czyli Noc cicha w śnie,
muzyka Feliks Nowowiejski, tekst Maria Paruszewska
9. Bóg się rodzi, muzyka Karol Kurpiński
(oprac. Stanisław Niewiadomski), tekst Franciszek Karpiński
Część 2
Claudio Monteverdi - Magnificat a 6 (Wenecja 1610)
Mateo Flecha - La Bomba (Praga 1581)
****************
Zarząd Stowarzyszenia „In Laetitia” składa serdecznie podziękowania Księdzu Adamowi Petakiewiczowi,
proboszczowi Kościoła Parafii Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Warszawie, za pomoc w organizacji koncertu.
****************
JAKUB BURZYŃSKI – śpiewak (kontratenor), teoretyk muzyki i dyrygent. W 1998 roku założył zespół La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa repertuar 16-19 wieku. Jako solista wykonywał główne i drugoplanowe role w operach Charpentiera, Purcella, Vivaldiego, Haendla, Myslivečka, Mozarta, Krauzego i Zycha. Jako dyrygent od 2020 roku współpracuje z Polską Operą Królewską. Dokonał nagrań ponad 25 albumów CD dla wytwórni BIS, ARTS, DIVOX, NAXOS, MUSICON oraz DUX. Album Vespers of Sorrow z kompozycjami A. Vivaldiego został okrzyknięty Nagraniem Roku przez portal Music Web International, a jego fragmenty wykorzystane jako ścieżka dźwiękowa do nagrodzonego na festiwalu w Cannes francuskiego filmu DIVINES.
Jakub Burzyński jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzycznego Barok w Radości, wieloletnim wykładowcą Letniej Szkoły w Kelč, Holešovie, Valticach i Broumovie (Czechy), kierownikiem artystycznym Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej Schloss Scharfeneck oraz stałym prelegentem Festiwalu Cichej Muzyki w Toruniu. W 2019 roku został nominowany do prestiżowej nagrody OPUS KLASSIK w kategorii Dyrygent Roku.
BEATA KOZYRA-PAULSKA - dyrygentka, skrzypaczka specjalizująca się w wykonawstwie historycznym. Współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji „Razem dla Sztuki”. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie dyrygentury chóralnej prof. Ewy Marchwickiej oraz Akademię Muzyczną w Bydgoszczy, w klasie skrzypiec barokowych prof. Daniela Deutera. Dyrygentka współpracująca z różnymi chórami w Polsce. Organizatorka koncertów muzyki dawnej. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach w Polsce i za granicą pod okiem takich mistrzów jak: Imgard Shaller, Agata Sapiecha, Simon Standage, Sirkka-Liisa Kaakinen, Martyna Pastuszka, Judyta Tupczyńska, Susanne Scholz, Rodrigo Calveyra. Współpracowała z różnymi zespołami muzyki dawnej w Polsce i za granicą, między innymi z orkiestrą: „La Tempesta”, Il Tempo”, „Capella Cracoviensis", „Arte Dei Suanatori”, „Warszawska Opera Kameralna”, „Musarion”, „Royal Baroque Orchestra”, „Academia Montis Regalis”, „European Union Baroque Orchestra”. W czerwcu 2023 otrzymała tytuł doktora na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
LA TEMPESTA
Jeden z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej założony w 1998 roku w Warszawie. Wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu w nurcie wykonawstwa historycznie poinformowanego. Występuje w głównych salach koncertowych oraz na festiwalach w kraju i za granicą (Roma Festival Barocco, Internationales H.I.F. Biber Festival Wien, Tage für Alte Musik Berlin i in.). Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie podczas wystawienia The Fairy Queen Purcella w reżyserii Michała Znanieckiego.
Dokonał kilkunastu nagrań CD, w tym serię albumów poświęconych muzyce archiwum klasztoru na Jasnej Górze oraz pierwsze polskie nagranie studyjne oratorium Mesjasz J.F. Haendla. Jest gospodarzem festiwalu Barok w Radości, bierze udział w cyklu wykonań wszystkich kantat J.S. Bacha na Uniwersytecie Warszawskim. W 2019 roku zespół został nominowany w trzech kategoriach do prestiżowej nagrody OPUS KLASSIK.
Maciej Chwała - cynk, perkusja
Robert Siwak - perkusja
Agnieszka Obst-Chwała - skrzypce, flet, gitara
Beata Kozyra-Paulska - skrzypce
Piotr Dąbrowski - puzon
Paweł Wachowski - puzon
Robert Krajewski - puzon
Witold Wielgos - chitarone, gitara
Barbara Świderska - pozytyw
Jakub Burzyński - dyrygent
Chór Kameralny „In Laetitia”
Istnieje od lutego 2016 r. a od listopada 2016 r. działa pod opieką Stowarzyszenia „In Laetitia”, które założyli jego członkowie. Tworzą go warszawiacy, którzy pragną realizować swoje muzyczne pasje. Większość osób ma formalne wykształcenie muzyczne, a wszyscy wieloletnią praktykę muzyczną i doświadczenie chóralne. Zespół zadebiutował 13 marca 2016 r. i od tamtego czasu dał blisko 40 koncertów. Od 2019 roku trwa współpraca chóru z zespołem muzyki dawnej LA TEMPESTA, z którym kilkukrotnie wykonał obszerne fragmenty chóralne Pasji wg św. Jana J.S. Bacha, Mszę Nelsońską J. Haydna oraz Magnificat C. Monteverdiego. Zespół prowadzony jest od początku przez dyrygenta - Barbarę Kucharczyk, absolwentkę Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na kierunku dyrygentura chóralna oraz PSM II st. im. J. Elsnera w Warszawie w klasie śpiewu solowego. W bogatym repertuarze chóru są duże dzieła oratoryjno kantatowe, słynne Ceremony of Carols Benjamina Brittena, muzyka prawosławna a także utwory a cappella m.in. Mikołaja Gomółki, Mariana Sawy, Stanisława Moryty, Ola Gjeilo, Jacquesa Arcadelta, Stanisława Moniuszki, Jana Maklakiewicza, Igora Strawińskiego czy Kurta Bikkembergsa. Oprócz współpracy z zespołem LA TEMPESTA chór koncertuje też z wybitnymi solistami - harfistkami Elżbietą M. Szmyt i Sarą Rosłon, śpiewakami - m.in Alicją Galą, Małgorzatą Romańską, Arturem Jandą, Danielem Oktawianem Piotrowskim, Piotrem Chwedorowiczem, oraz organistami Pawłem Kucharczykiem i Arturem Galą.
Soprany: Katarzyna Bartusiak, Ewa Golachowska, Janina Matwiej, Anna Poławska,
Katarzyna Pomianowska-Korol, Barbara Strzemieczna, Magdalena Kwiatkowska
Alty: Izabela Babarowska, Paulina Fijałkowska, Agnieszka Jasińska,
Marta Kotte, Dorota Pieńkowska, Ewa Szmyt-Kaczyńska, Kamila Wasiak
Tenory: Krzysztof Golachowski, Paweł Krzeczunowicz,
Grzegorz Ustaszewski, Tomasz Radzikowski
Basy: Marcin Krzeczunowicz, Jacek Marcinkowski, Tomasz Niemiec, Krzysztof Rodek
****************
Magnificat
Wielbi dusza moja Pana i raduje się duch mój w Bogu, Zbawicielu moim.
Bo wejrzał na uniżenie swojej Służebnicy.
Oto bowiem odtąd błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia.
Gdyż wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny,
A Jego imię jest święte.
Bo wejrzał na uniżenie swojej Służebnicy.
Oto bowiem odtąd błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia.
Gdyż wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny,
A Jego imię jest święte.
Strącił władców z tronu, a wywyższył pokornych.
Głodnych nasycił dobrami,
a bogatych z niczym odprawił.
Ujął się za swoim sługą Izraelem,
pomny na swe miłosierdzie,
jak obiecał naszym ojcom,
Abrahamowi i jego potomstwu na wieki.
Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu.
Jak była na początku, teraz i zawsze, i na wieki wieków.
Amen.
La Bomba
Pompuj, pompuj, usuń wodę!
Zrzucaj balast w morza toń,
bo pójdziemy wnet na dno,
gdzie ratunku nikt nie czeka!
Wiązać żagle, pędźcie już!
Do steru mi gnać co tchu!
Za wolno! Ale już, ale już!
Czy tu kres żywota nasz?
Tamte liny trzeba ciąć, aby poluzować żagiel!
Przechył, hej, wszyscy na bok! Zaraz się okręt rozpadnie!
Uszczelnić pęknięcia burt, może to przyniesie pomoc!
Nie ma kiedy, nie ma gdzie,
okręt się dzieli w połowie!
Co zrobimy?
Może do wody skoczyć czas?
Jaka topiel, co za wir,
tak, wszyscy życie stracimy!
Trzymać się beczek i desek!
Co czynić mam, smutny ja?
Bo ja lękam się, że ma w wodzie śmierć!
Matko Boża, obiecuję co dzień odprawiać godzinki.
Ty, Juan, w pustelni mieszkać będziesz.
Ja zaś mnichem w Monserrate.
Ja, smutny, ślub też składam, ocalony z katastrofy
iść na boso do Santiago.
A ja do Jeruzalem.
Matko Boża Loretańska, Genezjuszu nasz Święty!
Zginę w wodzie, Boże mój!
O, Elmo Święty, przybywaj!
Ty, Dziewico z Guadelupe, nie patrz na grzechy nasze!
O, Pani na Monserrate, przyjdź tu, nasza opiekunko!
Pomoc się zbliża, sztorm cichnie!
Widzę okręt, co nas zabierze!
Tu, ahoj! Tu, ahoj! Bo wnet zginiemy!
Płyńcie tu w wielkim pośpiechu, płyńcie tu!
Niech statek nie stoi nieruchomo,
panowie, niech płynie tu!
O, jakie wielkie dziś mam szczęście,
że na pokład wspiąłem się!
Gratias agamus Domino Deo nostro.
Dignum et justum est.
[Dzięki składajmy Panu, Bogu naszemu.
Godne to i sprawiedliwe.]
Za tak wielkie dobrodziejstwo, które otrzymaliśmy dzisiaj,
z radością śpiewajmy teraz wszyscy wdzięczni za schronienie!
Nuże, nuże, hej, zaczynajmy!
Na ciebie czas, Gil Piçarra, struny sprawdź w swojej gitarze
a my wszyscy ci pomożemy.
Niechaj dźwięk jej będzie czysty.
Nastrój ją, no, łachudro ty.
Din di rin din...
Eh, nadal jest rozstrojona!
Do licha, kończ wreszcie już!
Din di rin din...
Nie, dość już mam!
W górę, w górę, trochę, ciut.
Din di rin din...
Tak, dobrze jest!
Naprzód więc, we wspólnym chórze,
niechaj gra i nasza pieśń
zgodnie tu oddadzą część
Panu dziś narodzonemu.
Din di rin din...
Niech będzie błogosławiony ten, co zbawił nas od śmierci.
Błogosławion dzień ten, w którym na świat przyszła radość życia.
A nadejście jego ducha nam dodało.
Din di rin din...
Te oczy błogosławione, co na nas z litością spojrzały
I w ten sposób uratowały od nieszczęścia.
Porzućmy zmartwienia wszelkie,
Płyńmy szybciej, szybciej, mamy wiatr,
poprowadzi w mig do przodu nas.
Pomyślna bryza wieje nam!
Nigdy tak pogodny dzień
nie nastąpił tuż po burzy.
Dzięki składam, wietrze, że wspierasz mnie przeciw złemu losowi.
Na raz, wszyscy wołajmy: pogoda, pogoda, wybawienie, nasze wybawienie!
Lękiem zdjęci w czasie burzy, pozbawieni już nadziei,
o modificae fidei!
[Ludzie małej wiary!]
Teraz dobrze jest, czyż nie?
Fiesta jest wszystkim, porzućmy dziś smutki, załóżmy buciki,
Do chińskiego stroju załóżmy buciki!
De la china gala, la gala chinela.
Dużo obiecamy w czas gwałtownej burzy,
potem darujemy jeno zapas świeczek.
De la china gala, la gala chinela.
Adiós, panowie, pora w drogę!
Nam si pericula sunt in mari
pericula sunt in terra
et pericula in falsis fratribus.
[Bo jeśli są niebezpieczeństwa na morzu,
są też niebezpieczeństwa na lądzie
i niebezpieczeństwa u fałszywych braci.]
La Bomba - autor tłumaczenia: Grzegorz Chorąży
MAGNIFICAT - polski przekład za: BIBLIA TYSIĄCLECIA, Pallottinum, 1984